TANKAR RUNT SKOLA OCH LÄRANDE

Vi har börjat på Pedagogik med Karl Alfredsson, Carl Heath och Fredrik Axelzon. Alla de jobbar på GRUL (Göteborgs Regionen Uplevelsebaserad Lärande) som designar pedagogiska spel för skolor och företag.

Det var väldigt uppfriskande för hjärnan att behöva tänka på ord som förknipas med pedagogik, vad de betyder och innebär. Jag hade pedagogik och metodik i 3år på universitetet i Warszawa men det var för ett tag sedan. Inte bara har syn på utbildningsmetodiken förändrats i världen men också har jag blivit mognare i mina tankar. Jag tycker att ofta när man går ut från skolmiljön är man lite trött på det och känner den svävande känslan av frihet. Då tycker man att skolan var tråkig och ’blee och ush’. Det kan ha också med åldern att göra. Yngre människor tenderar att ha lite mer negativa tankesätt medans äldre är lite mer förstående och förlåtande.

Jag tycker att visst var skolan tråkig ibland, men för det mesta var det väldigt roligt att vara där. Man träffade kompisar, umgicks, lekte och busade. Dagarna var fyllda med någonting att göra, det var ju fantastisk! Nu måste jag erkänna att jag var ganska priviligerat i grundskolan. Min äldre syster var så duktig att lärarna ville förflytta henne direkt från årskurs 2 till 4. Dessutom var hon väldigt snäll. Min äldre bror var mycket mindre duktig (mest för att han var dyslektiker) men otroligt lugn och busade aldrig. Han var en sån som under 8 skolår inte kände behov av att säga nånting om han inte var tillfrågat, och även då skulle han helst slippa.
Senare började jag på samma skolan – tillräckligt begåvad för att slippa anstränga sig särskilt mycket och ändå ha VG och MVG. Jag skryter inte, det är ju inte något jag har utarbetat och kan vara stolt över, snarare något jag fått från naturen, det är ju inte mit fel att jag hade det lättare. Jag var mycket mer högljud än min bror men det störde inte lärarna och ännu en Molska gled igenom grundskolan.

Det finns oerhört mycket jag skulle vilja ändra om jag kunde gå tillbaka i tiden och påverka hur min skola såg ut. Men jag är här och lever ett vettigt och respekfult liv så som de flesta andra av mina skolkamrater, så så farligt kunde det inte varit. Så många människor som går på dåliga skolor och blir bra och värdefulla varelser med massa fantastiska idéer och lösningar. Det kan inte vara så att den traditionella skolan dödar själen och kreativiteten helt. Jag är uppvuxen under komunisttider då man fick grå toapapper-liknande block, 2 brunna pennor och trollade fram schyssta konststycken. Hårda restriktioner och brist på material var uppfinningens mor, man var tvungen att vara kreativ som barn och ungdom för vad skulle man göra annars? Det fanns verkligen ingeting i affärer förutom vinegär och skosnören!

Eller så kanske dödar den traditionella skolan dem som inte är så starka, dem som inte har tillräckligt med mod att kämpa emot. Ganska grymmt men liknar det inte regler av överlevnad i naturen? Bara de skickligaste och mest kraftfulla kan bli kvar. Alla andra dör eller blir till slut uppätna av de som överlevde… jag lägger inte nån värdering i det, jag funderar bara lite. Människan är full av motsägelser – den vill komma tillbaka till naturen men ändå kämpar emot dennes grymma regler.

När jag gick i skolan kämpade jag med att inte vara för duktig. Ville du vara omtyckt så kunde du inte gilla skolan för mycket. Man var inte poppis om man var bra i matte eller geografi. Eller så kanske var min skola skit. Jag vet inte hur det är nu, men det känns att det har förändrats lite. När jag tittar på mina barn så ser jag hur de vill prestera. Positiv feedback gör de mycket mer engagerade och otroligt stolta. Mina barn gick/går på ett fantastiskt dagis där man gör grejor med barnen och förklarar för dem hur dessa fungerar. Kunskaper kommer tillsammans med förståelsen, medan atkitiveten håller på eller lite efter. De odlar mögel, bygger vulkaner, smälter is, producerar tornado i flaskor och gör mängder med andra super coola grejor. Barnen tvingas inte sitta i bänken utan blir stimulerade av faciliterande lärare. De leker fram sina kunskaper med hjälp av duktiga och observanta pedagoger. Lärandet sker när barnen gör, kastar, häller, ser, tar på eller luktar. Tack vare det har mina barn större förutsätningar än jag att kunna förstå världen på ett annat sätt. Som en helhet, med medberoende mekanismer.

Under grundskoletider kom förståelse ytterst sällan tillsammans med kunskap för mig. Oftast var det bara ytkunskap för att klara betyg. Man glömde allting under sommarlovet eller precis efter man har skrivit det på provet. Senare i gymnasiet var jag en irriterande elev som ville alltid förstå allting och plågade alla med oändliga frågor och motsatser. Det var jobbigt för lärarna som blev sura i stället för att bli glada att de väckte intresse hos en ung själ. Det var många lärare som pustade ut med glädje när jag skolkade.

Jag vill se mina barn sträva att bli bättre i stället för att försöka gömma sina intressen för världen. Jag hoppas att kunna se mina barns utbildning med mycket mer upplevelsebaserade spel och lekar. Mera experiment, mera disskusion och mera gärning. Aktivera deras 6 synen – inklusive själen.
För att kunna uppnå detta måste jag också träna mig att vara en facilitator i stället för en predikande mamma från vuxenvärlden.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: