MARKNADSFÖRANDE SPEL – OMVÄRLDSANALYS

juli-2008-022Förra veckan började vi en kurs i marknadsföring med Helejna Larsson. Det är någonting jag är intresserad av, har jobbat med innan lite grann och vill definitivt utveckla.
Alla nya utmaningar gör utbildningen mer och mer spännande för varje vecka! Ännu en gång till fick vi en uppgift som kändes omöjligt att leverera, i alla fall för mig. Det var nämligen att göra reklam för sig själv – fy och usch så svårt; dessutom skulle man presentera det på ett nytt originellt sätt. Utan att förstå riktigt hur nådde jag målet och lyckades leverera någonting ganska skapligt.
Jag har ofta en känsla att på den utbildningen jobbar man utanför sin kropp och sinne på något sätt…

Nu har vi fått ett uppdrag att hitta ett marknadsförande spel och analisera det. Jag valde Lego spel Bionicle Inika Island Assault. Nu ska jag kolla om det uppfyller följande krav:

  • Det skall vara designat för en specifik vara eller tjänstDet är definitivt designat för en specifik vara dvs en av Legos varumärken kallad Bionicle. Det än en hel produktlinje bestående av flera olika figurer, tidningar, filmer och spel. I tidningar och filmer beskrivs hur figurerna är beroende av varandra och hur de lever. Deras bakgrund och historier är ganska komplicerade; jag har i alla fall ganska svårt att förstå mig på det hela när jag läser en Bionicle tidning för min 6-årige son, som verkar fatta det mesta.

  • Det skall finnas på internet

Spelet Inika Island Assault finns på internet, och är byggt på ett redan prövat och välfungerande system. Det är ett simpelt webbspel av typen ‘gå skjut och rädda din kompis’. Simpelt är dess gameplay – det är alltid samma monster som kommer ut och skjuter på en, alltid vid samma tid och med samma avstånd varje gång man spelar. Men vinna var inte meningen för mig som inte är van vid sådana spel, det var för svårt! Men jag är inte direkt målgruppen för varumärket, så det gör inget att jag upplevde det som svårt.

Spelet har säkert inte krävts mycket resurser för att skapas och distribueras. Första webbsidan som kommer upp efter man skrivit in Bionicle game i Google är http://www.lego.com/eng/bionicle/games.aspx där man direkt hittar olika Bionicle produkter, filmer och spel. Lego gör nya spel då och då, vilket gör att fans kollar in på webbsidan för att se vad som har hänt sedan sist. Spelen har samma mechanik men temat, Heroes och deras story förändrar.
Dessutom uppdateras sidan ständigt med nya produkter och korta filmer, förklaringar hur man bygger figurer och bilder skickade av community members med sina egna originelt-byggda figurer.
Jag tycker faktiskt att det är häftigt och därför har också blivit deras fan. Måste säga att jag känner mig, på något sätt, omhändertagen av Lego; jag köper gärna Bionicle produkter – inte bara därför att Lego har en grym marknadsföring och bryr sig om kunden, utan också för att jag ser min sons intresse samt hur hans fantasi utvecklas delvis tack vare Bionicle och dess byggmöjligheter.

Snygg design, bra ljud och känsla av nyhet gör att jag vill prata positivt både om varumärket och företaget. Jag ska faktiskt köpa Bionicle Heroes spelet till julklapp eller – om inte det – så blir det ett annat Lego spel till PS2.

Advertisements

1 Response so far »

  1. 1

    Ola Janson said,

    Utmärkt. Det värsta är att jag verkligen gillar bionicle. Det är ganska coolt faktiskt.

    Det har kommit några nya spel nu såg jag. Det blir bättre och bättre.


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: